Nieuws
SharePoint, Teams en OneDrive - waarvoor gebruik je ze?
Microsoft-applicaties als SharePoint, Teams en OneDrive maken het een stuk efficiënter en makkelijker om digitale documenten te delen, samen te werken aan bestanden, en deze te archiveren. Maar wanneer zet je nu SharePoint in, en wanneer Teams of OneDrive?
SharePoint
In SharePoint kun je gemakkelijk met je hele organisatie bestanden delen, bijvoorbeeld nieuwsbulletins. Dit kan bijvoorbeeld per afdeling of organisatiebreed. De toegang en rechten voor mappen en bestanden wordt centraal geregeld. Dit kan op documenttype, op mapniveau etc. Je kunt in SharePoint ook een intranet of een wiki bouwen, een bibliotheek inrichten en documentprocessen bewaken. Als documenten vastgesteld zijn kunnen deze worden gearchiveerd (‘records management’).
Teams
Teams is gericht op het samenwerken in tijdelijke of vaste teams. Je werkt met je teamleden samen aan bestanden, hebt een gezamenlijke agenda en je kunt chatten over onderwerpen die teamleden aangaan. Ook taken kunnen worden aangemaakt en toegewezen binnen het team. Je kunt je voorstellen dat Teams uitermate geschikt is om gegevens en documenten aangaande projecten onder te brengen en te delen.
OneDrive
Dit is eigenlijk een harde schijf in de cloud, met name bedoeld voor opslag van je persoonlijke documenten. Zo heb je altijd en overal de beschikking over al je bestanden. OneDrive kun je benaderen met je pc, laptop, tablet of smartphone. Daarbij is het mogelijk om vanaf je harde schijf in je PC/laptop automatisch de bestanden te laten synchroniseren met OneDrive. Bovendien kun je zelfs je OneDrive beveiligen met two-factor-authenticatie voor een nog betere beveiliging.